Tværprofessionelt samarbejde: IIS.
Af: Carsten, Anette og Dorte.
Spørgsmål til overvejelse: Susanne tema 2.
Hvilken betydning har overgangene i børns og unges dagligdag, og hvordan får vi viden om denne i vores praksis.?
1. betydningen af dagens, omskifteligheden, for børn og unge i de sociale arenaer, giver dem mulighed for en bred udvikling og en masse muligheder for nye udfoldelser. Fordi de i løbet af dagen, skal forholde sig til nye sociale arenaer, med hver deres regler og normer i forskellige kulturer. Derfor vil betydningen, for disse forskellige arenaer spille en stor rolle for børnene og de unge. Her lærer de, at navigere ud fra de krav og forventninger der stilles til dem i løbet af dagen.
Men derfor kræves, der også, at vi som professionelle, har en viden om børn og unges selvstændighed, og ud fra hvad de kan både fysisk og psykisk.
2. En opsplittet barndom og ungdom er nødvendigvis ikke en dårlig ting, da børn og unge i dag er selvstændige individer og gode til at markere deres selvstændigheder i de forskellige sociale arenaer men det er en nødvendighed at de professionelle til rette lægger hverdagen ud fra de enkelte behov for, at de udvikler sig.
3. Denne viden kan kun opnås ved, at vi som professionelle samarbejder på tværs og er modtagelige over for den viden som barnet eller den unge har oplevet, i løbet af dagen Igennem den tværprofessionelle dialog.
4. Ved at man sikre, børnene og de unge så de bliver betragtet fordomsfrit ved at lade dem starte på en frisk igennem hverdagens forskellige sociale arenaer.
Spørgsmål. Side 69.
1. Børn og unge, der bevidst vælger en tøjstil, med store hættetrøjer og hængerøvs-bukser, med anstødene påtryk, opleves tit af andre, bare ved synet af denne tøjstil, som ikke socialt integreret og afvigende.
2. Den betydning det har for nogle professionelle, er hvilke briller der bliver set med på den pågældende unge. Nogle vil kun se det ydre af individet og ikke det indre. Det vil sige, at en ung som er klædt som ovenstående vil ofte blive stigmatiseret pga. tøjstil.
Eksempelvis kunne man, i skolen, tilrettelægge et forløb eller tema, hvor man kommer omkring tøjet, og undersøger, hvilken, signaler og identitet det skaber omkring en person. Dette kunne tilrettelægges i samarbejde, eksempelvis pædagoger i dag- og døgninstitutioner.
Spørgsmål side 74.
1. De mekanismer, der spiller ind hos børn og de unge som fører til, at de ikke bliver integreret socialt , kan være påvirkninger fra familien , venner , fritids interesser , de forskellige social arenaer børnene og de unge befinder sig i.
2. Det er vigtigt, at de marginale grupper ikke bliver glemt, og bliver en del af daglig dagens sociale fællesskaber, så dette ikke bliver synligt gjort ved, at de er ikke bliver eller føler sig ekskluderet.
3. dette kan feks gøres ved, at skabe nogle nye relationer, feks. Ved ,at danne nye grupper, kan man blive nødt til at danne nye relationer til mennesker, som man normalt ikke taler med. Man kunne også etablere kontakt til familiemedlemmer som man måske ikke har snakket særlig meget med osv osv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar