MANDAG.
Undervisningens filosofiske fundament.
Vi ved at de fleste har en mening om, hvordan ens egne handlinger, skal være for at den er god. Her gør vi os nogle:
1. Nogle idealer
2. Ud fra vores holdninger og værdier.
Men for at forstå hvilket menneskesyn de repræsentere om hvordan man opfatter læring og undervisning vil jeg opstille min forståelse af dette.
Meningsfulde sætninger er enten sande eller falske.
En syntetisk sætning kunne lyde. I Dag skal vi lege: Fantasirejsen. Her gør vi brug af vores sanser.
Et eksempel på en analytisk sætning er. Usund mad ingen motion = Fedme. Her vores matematiske/ logiske metode.
En meningsløs sætning er: Motion = sundere livsstil. Her Tillid til den kyndige ekspert.
Når vi skal undersøge, om den første sætning er sand, må vi bygge på vore sanser. Dens sandhed afgøres ved at deltage i aktiviteten.. Når vi skal afgøre, om det andet udtryk er sandt, må vi benytte matematiske og logiske metoder. I dette tilfælde må vi finde viden om dette og mærke dette på egen krop. Men hvis vi skal undersøge det tredje eksempel, opdager vi, at det er af en ganske anden art end de to første. Vi har nemlig principielt ingen mulighed for at undersøge om denne sætning er sand eller falsk - derfor er den meningsløs.
Alle disse sætninger må selvfølgelig udelukkes fra filosofien, hvis den skal stræbe efter at være videnskabelig. Herved forsvinder store dele af det, som traditionelt har hørt til filosofien, f.eks. etik, æstetik og religionsfilosofi. Filosofien har fået en naturvidenskabelig drejning og den naturvidenskabelige erkendelse sættes op som et ideal.
Alle disse sætninger må selvfølgelig udelukkes fra filosofien, hvis den skal stræbe efter at være videnskabelig. Herved forsvinder store dele af det, som traditionelt har hørt til filosofien, f.eks. etik, æstetik og religionsfilosofi. Filosofien har fået en naturvidenskabelig drejning og den naturvidenskabelige erkendelse sættes op som et ideal.
Etik
Man kan hævde, at vores etiske holdninger er udtryk for sociale instinkter. Når mennesker vælger at handle på bestemte måder, er der med andre ord tale om en adfærd, som kan forklares ud fra menneskets natur.
Når vi skal vurdere om en handling er etisk, må vi således undersøge, hvorvidt den er nyttig eller skadelig. Men hvad er nyttigt? etiske udsagn som følelsesudbrud. Når jeg hævder, at noget er godt, er der tale om et følelsesudbrud. Da følelser kan udtrykkes på forskellige måder, vil det være meningsløst at hævde, at nogle værdier er mere absolutte end andre.
Endelig kan etiske problemer betragtes som sproglige problemer. Her giver, man sig til at analysere etiske ord. Hvad kunne gøres anderledes?
Menneskesyn
Den analytiske filosofi har set naturvidenskabens forskning som et ideal for videnskabelighed. Dette gælder også, når man studerer mennesket. Hvis man vil være videnskabelig, må man studere det, der kan måles og vejes. Vi deles op efter køn, alder, uddannelse og arbejde uanset hvor forskellige vi end måtte være. Hvad man derimod ikke kan studere ved hjælp af denne metode er sjælen, vore tanker, følelser og holdninger. Mennesket betragtes her som et årsagsvæsen.
Vi ser alle forskelligt på undervisningens filosofiske fundament, om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, alt set ud fra hvad man vil opnå ud fra det enkelte individs budskab. Jeg tror vores svar kommer til, at afhænge af ens filosofiske grundholdning: Hvad er rigtigt eller forkert / Sandt eller falsk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar