studerende merit

hej velkommen til . Jeg er pædagog merit studerende i Randers.
Jeg glæder mig til at komme igang med min Blog. Denne side vil være min fremtid frem til jeg er uddannet pædagog.

fredag den 23. september 2011

SKB opgave til Blog.

Jeg har valgt at tage udgangspunkt ud fra slåkultur.
Min målgruppe er unge 15-18år. (Efterskole)
Indledning. Ud fra folkeskole lovens formålsparagraf §4stk 3 kan man læse følgende.

" Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati." Konflikter har og vil altid eksistere, om vi vil det eller ej. Derfor er det vigtigt at eleverne allerede i folkeskolen tilegner sig en grundlæggende demokratisk opfattelse af, hvordan man bør omgåes sine medmennesker. Jeg vil også benytte WHO da det er her jeg som professionel ,vil få en viden om hvordan jeg i min praksis bør se på det hele menneske, også udfra de ændringer der vil ske i forhold til WHO -EU-DK. Jeg vil benytte teorien om slåskultur af Michael BlumeArtikel. Hvad handler slåskultur om? Michael Blume.Her vil jeg tage udgangspunkt ud fra det fysiske/ sociale som vil give de unge en masse kropserfaringer.
Dette vil jeg gøre for at de unge skal få en bedre bevægelseshandling, som de vil kunne bruge som et personligt redskab. her vil de få en bedre opfattelse/ forståelse af sig selv og den anden. Der er mange ting i spil og det at agere og reagere, går enormt hurtigt. Den kropslige kommunikation er derfor hele tiden i spil, når der kæmpes. Således handler slåskultur i høj grad om æstetiske læreprocesser. Jeg vil også benytte Antonovskys læreprocesser.sundhedsfremme teori/praksis: Jensen K, Torben,Johsen j,Tommy.S.89. Dette gør jeg for at den enkelte elev skal opnå følelsen af sammenhæng. Hvor det etiske og moralske ligger i hvordan man slås rigtigt og forkert. Her bliver grundstenen at kunne forholde sig til at acceptere tabe/vindreaktioner i aktiviteten, og at kunne reflektere over etik og moral i bevægelses aktiviteten. (følelsen af sammenhæng som skal grunde ud i den at den enkelte elev får følelsen af meningsfuldhed. Her bliver sundhedspædagogikken forbyggende. Hvor koble klogjensen,k. torben,johnsen,j tommy. s. 138. handlingen tager udgangspunkt ud fra Identitet- betydning- viden- handling for den enkelte elev.Mit pædagogiskeforløb: AKtivitet: Slåskultur.
Jeg vil tage udgangspunkt ud fra elevens motoriske færdigheder, (kropslig kompetence) Psykiske/ Sociale kompetence samt reglbaseret fysisk leg.
Arbejder man med slåskultur, hvor balancen er i centrum, kunne det feks være i form af balancebom eller øvelser, hvor der er mere eller mindre kontakt til gulvet. Her bliver øvelserne mere præget af smidighed, reaktion, og hastighed. I slåskulturen er de æsteiske læreprocesser hele tiden i spil( kropslig kompetence). Følelsen ( det sansede) er at glemme fornuften samt tid og sted, bare være fordybet i kampen. Hertil hører tre sanser.
* Vestibulærsansen (labyrintsansen) * Taktilsansen( følesansen)* Kinæstetisksansen ( muskel-ledsansen en kognitiv erkendelse. (" Hov, der fik jeg ham" eller hvad mon der sker om lidt, Lige nu føler jeg mig tryg ved at slås. Her kommer de sociale- psykiske kompetencer til ydtryg ved at eleven markere egne grænser, men også respektere parternes grænser, når man slås. Her Bliver det at respekterer hinandens zone en vigtig del. Ellers kan der opstå misforståelser i kampen. her bliver det vigtigt at pædagogen kan være den styrende omkring regler og handling fair play. Dette kan gøre ved ritualer( Hilse på hinanden i form af bukke) som vil give en struktur i kampen. her vil eleverne opnå en nærhed og trænge ind i hiandens personlige sfærer, hvor psykisk/ fysiske og socialt trivselbente jensen bliver det sundheds fremmende hvor individet ses som subjekt . Blume påpeger at det er vigtigt at der opstilles regler, når de unge kæmper, men også at det både kræver erfaring og øvelse at undgå ukontrollerede reaktioner ( Blume,2002,s 48) Når man kæmper, kommer to personer meget tæt på hinanden, både med kroppen og med sindet. Der er ingenting som holder modstanderen på afstand. Det er her man oplever, hvad en slåskamp er, både fysisk, men også i forhold til sin egen personlighed. Det er derfor vigtigt at man får markeret hvor ens grænser går. Her bliver pædagogens budskab til eleverne at man kæmper med hinanden og ikke mod hinanden. Jeg tror ved at tage udgangspunkt ud fra den sociale kompetence så kan denne overføres til mange andre sociale situationer i livet. Både i idrætten, skolegården, i klasseværelset og i fritiden. I følge Who s. seneste udtagelser i medierne, vil de nu arbejde hen imod at sætte afgiften op på alkohold og sætte en alderes grænse på 18år for at kunne købe alkohold.
Jeg Syntes det kunne være spændende at undersøge og vold blandt unge i Danmark. Men et fænomen, der for alvor har gjordt sig kendt i vores samfund gennem de seneste år er computeren. dette ses tydeligt i børn leg, hvor tidsforbruget på computerspil kan variere. I følge medierådet, 2002 opnår børn kun en sekundær oplevelse af volden, da de ikke mærker volden på sig selv.http://www.blogger.com/www.medierådet.dk

1 kommentar:

  1. Hej Dorte
    Spændende at du har valgt at tage udgangspunkt i slåskultur og relevant for målgruppen - fint at du også får sanserne med dig har vil jeg opfordre dig til tydeliggøre mere hvordan WHO`s sundhedsopfattelse kommer til udtryk i dit forslag ligesom jeg vil opfordre dig til at læse side 6-7 i grundbogen "Sundhedsfremme i teori og praksis" i og sammenholde dette med den del i din besvarelse der handler om: følelsen af sammenhæng...hvor sundhedspædagogikken bliver forebyggende..." for er det at arbejde med de tre læreprocesser i forhold til målgruppen medhenblik på at de kan udvikle OAS en forebyggende indsats? Det er tilgengæld rigtig når du skriver det at arbejde med trivsel ud fra Bente Jensens teori herom er en sundhedsfremmende indsats. tild sidst i din besvarelse tager du udgangspunkt i en udtalelse fra WHO om alkohol og videre over i et ønske om at skrive om vold blandt unge - jeg vil særligt her bede dig om at være opmærksom på at du ikke ende over i pædagogik opgave eller lignende i stedet for en SKB opgave ligesom vi talte om i foråret i forbindelse med den anden skb opgave du lavede.
    Hilsen
    Susanne

    SvarSlet