studerende merit

hej velkommen til . Jeg er pædagog merit studerende i Randers.
Jeg glæder mig til at komme igang med min Blog. Denne side vil være min fremtid frem til jeg er uddannet pædagog.

tirsdag den 27. december 2011

nyt design og godt nytår.




Ønsker jer alle et godt nytår vi ses i 2012.


Hvorfor holder vi Nytår?
Nytår er både årets første og sidste fest. Altså en overgangsituation - med alt hvad dette indebærer
I folkelig tro er en overgang altid noget særligt. Det kan være overgangen fra barn til voksen, fra ugift til gift - men overgangen til et nyt år, er også omgærdet med særlige forestillinger og ritualer. Man lader det gamle år bag sig og et nyt og "ubrugt" ligger foran én.
Dette giver naturligvis anledning til en hel del tanker om, hvad fremtiden vil bringe, samt forsøg på enten at aflure, hvad skæbnen har planlagt - eller prøve at påvirke fremtiden i gunstig retning. Nytårsaften har derfor været anset som velegnet til at tage varsler, eller udøve forskellige former for magi. Også nytårsskyderiet kan oprindeligt have rummet ønsket om at jage ubehagelige væsner og magter væk fra det nye år. Den nyere skik, at hoppe ind i det nye år fra en stol eller lignende, har også en antydning af denne tankegang. Overgang, der er særligt vanskelige eller farlige, bør man enten have bistand til, eller udføre på en særlig måde.




3 kommentarer:

  1. Hej Dorte :-)
    Godt nyt år til dig også. Det bliver et spændende år, hvor der forhåbentlig bliver udklækket 16 nye merit-pædagoger i Randers.
    Vi ses.
    Hilsen Inga

    SvarSlet
  2. Også godt nytår til dig, og din famile. Super flot blog du har fået lavet. Den er 10 gange nemmere at læse og rigtig flot at se på. Vi ses i skolen på mandag.

    SvarSlet
  3. Hej Dorte

    Jeg har nu læst dine reflektioner over port folio opgaven her på bloggen. Jeg kan læse at du mangler reflektioner over en del af undervisningsemnerne i pædagogik forløbet herunder at relatere dem til læringsmålene for pædagogik - men den del fra jeres opgave var interessant at læse, godt du også har skrevet om om besøget på Gaia, inklusion og Scheins kulturanalyse model.
    Hilsen
    Susanne Baumann Ravn

    SvarSlet